Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Elleboog

Deze pagina is in ontwikkeling.

Elleboog anatomie

In de elleboog komen drie botten bijeen die samen het ellebooggewricht vormen. Dit zijn de bovenarm (humerus), het spaakbeen (radius) en de ellepijp (ulna). Door gewrichtskapsel en banden worden de botten in het gewricht op hun plaats gehouden. Rondom de elleboog hechten via peesweefsel een aantal spieren aan die de bewegingen van de elleboog mogelijk maken.

Slijmbeurzen zorgen ervoor dat het weefsel bij bewegingen goed over elkaar kan bewegen. Een slijmbeurs is een soort van glad, glibberig stootkussentje. Aan de achterzijde van de elleboog zit een slijmbeurs die we 'bursa olecrani' noemen.

Langs de elleboog lopen zenuwen en bloedvaten. De zenuwen zorgen ervoor dat prikkels van en naar de verschillende delen van de arm worden doorgegeven. Zo kunnen we spieren aansturen, maar ook pijn waarnemen. De bloedvaten verzorgen het transport van bloed zodat de gehele arm en hand van zuurstof en voedingsstoffen wordt voorzien.

Aandoeningen van de elleboog

Er zijn veel soorten aandoeningen rondom de elleboog, enkele veel voorkomende problemen zijn:

- Los stukje (corpus liberum) in de elleboog

- Tennis- of golfers elleboog (epicondylitis lateralis of medialis)

- Slijmbeursontsteking (Bursitis olecrani)

- Traumatische afwijkingen

Operaties

De elleboog is een belangrijk gewricht. Gelukkig zijn veel aandoeningen zonder operaties te verhelpen. Soms is een operatie niet te vermijden, zoals bij een botbreuk of een los stukje in de elleboog.